Dag 8 laatste dag op de eilanden - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Edwin Vermeer - WaarBenJij.nu Dag 8 laatste dag op de eilanden - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Edwin Vermeer - WaarBenJij.nu

Dag 8 laatste dag op de eilanden

Blijf op de hoogte en volg Edwin

24 September 2012 | Faroe eilanden, Tórshavn

Vanmorgen rustig aan gedaan rond 9 uur ontbeten en de bagage ingepakt. Koffers op de motor gezet, kamer gecontroleerd of er nog spullen lagen. Je komt hier waarschijnlijk niet nog een keer dus je wilt niets vergeten. Rond 11 moesten we uitchecken. Plan voor vandaag is nog een keer naar Gjogv omdat het bergweggetje naar Funningur zo mooi is en dan door naar Nes en Aeouvik en als we dan nog tijd over hebben willen we nog naar Rituvik. Aan het einde van de dag moeten we om 19.00 uur bij de boot wezen. De rit begint voorspoedig het miezert en het is 6,5 graden. Zodra we Thorshavn uitrijden begint het te regenen. Het is koud en mijn laarzen zijn binnen een half uur nat. Ff door bikkelen dus. Net voor de tunnel naar het eiland Esturoy stoppen we bij een benzine station en drinken we een bakje koffie. We overleggen of we de koers niet meer naar het zuiden moeten leggen en besluiten toch door te rijden. In de tunnel is het 11 graden lekker warm, knap er van op. Na de tunnel is het nog steeds nat maar de temperatuur loopt op naar 7 graden. Als we in de bergen rijden van Eioi naar Gjogv daalt de temperatuur naar 4 graden. De weg heet Gjaarvegur en is een leuk slingerend bergweggetje en gaat lekker steil omhoog. Erg koud maar heb het goed naar mijn zin. Begin aan mijn nieuwe motor te wennen en word elke dag verliefder op haar. Wat een geweldige machine voor deze omstandigheden. Blijf vergeleken met andere motorfietsen lekker droog heb ABS en tractioncontrol. Allemaal niet nodig gehad maar geeft een super veilig gevoel. Waar ik hier wel veel gebruikt heb is mijn handvatverwarming. In Nederland gebruik ik die pas in de winter en heb ik tot November dunne handschoenen aan. Hier heb ik spijt dat ik mijn wat dikkere zomerhandschoenen heb meegenomen. Had die dikke winterhandschoenen mee moeten nemen. Nou ja standje gevaarlijk op de handvat verwaming en heerlijk warme handen gehad aan de binnenkant, de bovenkant word niet verwarmd en zat vol in de wind. Die bleven koud. Bij Klaksvik werd het weer beter en begon de zon te schijnen. Het wegdek droogde op en het werd zelfs 9 graden. Raar hoe snel je went aan temperatuur vond het lekker warm en heb een lekker stukje kunnen sturen. Als ik zo in Europa kom heb ik het gewoon warm denk ik. Regen went ook heel snel ben erachter dat het voor mij niet uitmaakt heb het bij regen en zonneschijn naar mijn zin. We rijden naar Nes. De baai Skalafjordur is eindeloos. De zon schijnt op het water en geeft een schitterende blauwe kleur.. We komen langs een Kerkje en zien een begrafenis op zich niet iets waarover je normaal zou schrijven. Alleen hier is het nog al bergachtig dus ook de begraafplaats ligt op een tallud. Daardoor staan de mensen schuin op de helling wat een mooi gezicht is.
We rijden door naar Aeovik. Dit stuk is een schitterend natuurgebied ( ?? alles is hier toch natuur??) met aan het eind een commune. Vanaf daar kijk je uit op de Atlantische oceaan. Alsof je op de boot zit zo ver kun je kijken. Rituvik slaan we over omdat we op tijd bij de boot willen wezen. In Thorshavn aangekomen eten we als laatste gezonde maaltijd Fish en Chips. Krijg het bijna niet op zo groot is de portie maar lekker, je eet je vingers er bij op. Daarna nog even een bakkie bij de jachthaven en dan naar de boot. We zijn strak op tijd 18.57 dus mooi op tijd om in te checken. We krijgen de boarding passen terwijl de reisleider nog in de auto zit. Het regent weer en hij wil niet nat worden.
Daarna de boot op, de oprijplaat is gelukkig stroef en bij het vastzetten van de motors is er weer de gebruikelijke hectiek. Er is storm voorspeld voor de terugweg en iedeereen wil zijn motor extra stevig vast zetten. Daarna naar de kamer bagage wegleggen en kijken hoe we wegvaren. Als we de haven uitvaren steken ze vuurwerk af erg leuk om te zien maar doen ze dat omdat ze blij zijn dat we weg gaan? We doen nog een poging om het Noorderlicht te zien maar het is te bewolkt. Er hangt een erg flauwe blauwachtige gloed over de wolken heen. Jammer niet het spektakel wat je hier kan zien. Op het bovendek is het inmiddels feest. De eilanders zitten op de boot en er word gedronken, gezongen en accordeon gespeeld. Leuk voor de sfeer geniet er van. Het schijnt doorgegaan te zijn tot 5 uur s’ nachts dat heb ik niet gered ben om 1 uur naar bed gegaan.

Groet,
Edwin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Hallo allemaal, Vanaf 12 september 2012 ga ik voor 12 dagen een motorreis maken naar de Faroer Eilanden. Hier kan je lezen over mijn avontuur en ervaringen. Groetjes, Edwin

Actief sinds 12 Juni 2011
Verslag gelezen: 1012
Totaal aantal bezoekers 59178

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 25 September 2012

Faeröer eilanden met Triumph

23 Juni 2011 - 15 Juli 2011

Noordkaap op de motor

Landen bezocht: