Dag 18 van Gol naar Seljord - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Edwin Vermeer - WaarBenJij.nu Dag 18 van Gol naar Seljord - Reisverslag uit Kristiansand, Noorwegen van Edwin Vermeer - WaarBenJij.nu

Dag 18 van Gol naar Seljord

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

11 Juli 2011 | Noorwegen, Kristiansand

Van Gol naar Seljord afstand 260 km.Werd van Gol naar Kristiansand afstand 430 km. Vandaag heerlijk ontbeten in het hotel. Allemaal verse spulletjes eindelijk geen fastfood meer. Glaasje verse Jus d' Orange erbij voor de broodnodige vitamientjes, ik kon er weer tegen aan.We konden weer op pad alles was bijna nog ingepakt dus ik kon op tijd vertrekken.eeerst maar even naar de bank en tanken. Tijgertje is per slot van rekening nu lekker licht zonder bepakking . Toen ik haar weer terugbracht naar de parkeerplaats van het motel bemerkte ik een plek op haar achterband. de band was over een afstand van 10-15 cm lang en een breedte van 1 cm versleten, je zag er een klein beetje staal uit komen.Sta je dan op zondag!Van de week had ik het telefonisch over Sjaak Lucassen, R1 Sjaak voor ingewijden (http://www.sjaaklucassen.nl/). Dus stond ik daar en bedacht me wat zou Sjaak nu doen. Nou die zou gewoon gaan rijden en wel zien waar het stopt. Dus besloten om naar Seljord te rijden. Eerst nog een berg over met slecht wegdek en het miezerde net niet genoeg om je regenpak aan te trekken. Onderweg gestopt bij een cafe-restaurant langs de weg, midden op een verlaten berg. Was ook al bordjes met Nystad( andere eetgelegenheid) tegengekomen maar dat eettentje zag er toch wat frisser uit. Wel de foto genomen. ( Grapje tussendoor voor collega's)
Het cafeetje heette klein Oostenrijk ( vrij vertaald). De man in de bediening en ik knoopten een leuk gesprek aan. Hij was Roemeen en woonde met zijn hele gezien inclusief vader en moeder in Noorwegen en deed zijn werk dus voor een Oostenrijker.Hij wenste dat de zon met me mee zou reizen( ze hadden net 6 weken regen gehad)Ik wenste terug dat de zon op deze plek zou blijven en tegelijkertijd met mij mee zou gaan. Schijnbaar zijn Hollandse wensen sterker dan Roemeense.Dooregreden nar de weg naar Seljord stond er een bord "Stengt" ( gesloten) het was nog 30 km. Ik dach 30 km heen en 30 terug en er dan achter kunne komen dat het een klein dorp is waar ze mischien geen banden hebben die gok waag ik niet.Dus route van de volgende dag erbij gepakt laten herberekenen. Het ws nog pakweg 250 km naar Kristiansand. ik voelde nog een keer aan band en ze beet me.( Prikte staaldraad in mijn vinger) Nou was ik al de gehele dag in "gesprek" met mijn haardus toen ik heb ik tegen haar gezegd als je me bijt moet je wat voor me terug doen;blijf heel tot aan Kristiansand. Dus door naar Kristiansand eerst nog wat bergwegen toen doorgaande weg die overging in een snelweg.Ik ben voor het eerst deze trip ingehaald door Noren:-)Elke 100 km gecontroleerd of het nog ging en dat ging goed. Kom ik aan bij de gepland Camping "Fullt"(vol). Bij de receptie gevraagd welke ze daan aanraden in de gps en gegaan. 3/4 uur gewacht voordat ik aan de beurt was.Ik bleef praten met mijn band, lieverd hou vol , nog 10 km en morgen naar de dealer.Je moet per slot van rekening wel duidelijkw ezen tegen zo'n band. Nou heb ik deze reis al veel geleerd, van mensen die ik tegen kwam maar ook dat er een soort van toeval bestaat wat me tot nu toe leuke positieve ervaringen opgeleverd heeft. Dus ik dacht zal wel ergens goed voor ziin, maar waarvoor?Ron 21.00 uur camping opgereden half uurtje later tentje stond.Toch maat even bellen met Paula en dan eten. Paual vertelde me van een Suzuki dealer op 2,5 km afstand nog geen 5 minuten rijden.Dus daar was het geod voor dacht ik Pizza gescoord bij restaurant van de camping hier hadden ze helaas alleen grootte.Dus doggybag gevraagd ( normaal hier) zodat ik de rest mee naar huis kon nemen.Bij het afrekenen begon de meneer echt vlekkeloos Nederlands tegen me te praten helemaal geen verbastering ofzo. Ik ztelde me voor gaf hem een compliment over zijn tongval. Hij vertelde me dat hij hier al sinds 1973 woonde en volgens hem ws het allemaal flauwekul dat je het Nederlans zo laat verwaarlozen zoals bijvoorbeeld Amerikaanse Nederlanders doen. je was toch goed bij je hoofd!!! Ik had meneer Kees Verkerk ontmoet " De schaatser" die met Aard Schenk en het beroemde duo Ard en Keessie vormde.Voor mij is deze man een held een legende dat ik hier hem nu een hand had gegeven vondt ik erg bijzonder. Ik ben er normaal ook niet van maar hij was toch meteen meneer voor me
groetjes

  • 11 Juli 2011 - 13:22

    Paula:

    Geniet, vanmiddag en morgen(ochtend) nog van je "rij loze" uurtjes ;-)

    Doei lief!!
    x

  • 11 Juli 2011 - 17:35

    Martin:

    Echt prachtig hoe je de laatste paar dagen aan het schrijven bent. Zit soms met een lach en soms bijna met een traan je stukjes te lezen. Echt gaaf. Kan niet wachten tot je weer terug ben, wil et complete verhaal zeker van je horen. Wanneer denk je terug te komen? Dikke thumbs up, pal.

  • 11 Juli 2011 - 17:54

    Marianne:

    Hey Edwin, eindelijk even tijd gevonden om eens goed je reisverslag te lezen en je foto's te bekijken. Manmanman wat een avontuur! Ik kan me helemaal voorstellen dat je geniet van alles wat je meemaakt. Ik kan je zeggen dat ik jaloers ben op de omgeving! Zo wijds en rustig...zalig gewoon! Geniet van je verdere reis en ik spreek je als je weer terug bent. Denk daar nog maar even niet aan:-) Groetjes, Marianne

  • 11 Juli 2011 - 21:26

    Frank B Te S:

    Hert is je gelukkig nog niet in je bol geschoten, alhoewel 'praten tegen een band' ;-)

    Keessie, ik was nog jong dat hij samen met Ard veel schaatste, ik volgde het niet maar hoe 'jong was meneer Kees, volgens jou', ik schat toch zeker eind 50 begin 60?

  • 12 Juli 2011 - 08:58

    Mama Mantu:

    HeHoi Edwin
    Nou dat is ook toevallig dat jij meneer Kees Verkerk hebt ontmoet!!

    Volgens mij is hij tegen de 60,maar wat leuk Ed.

    Zo zie je maar,je bent niet de enige Hollander daar!!

    En ik zeg je erbij,je reist wel alleen maar ook niet er is altijd iemand die met jou mee rijdt!!

    Ed geniet ernog van, en kom veilig thuis!

    Knuff Knuff (mama Mantu)

  • 14 Juli 2011 - 16:36

    Oom Ulbe:

    Je ontmoet beroemdheden, Edwin.
    Kees verkerk is voor mijn generatie een sportheld!
    Zo zie je maar, ook banden moet je met respect behandelen, dan krijg je waardering terug.

  • 17 Juli 2011 - 11:22

    Edwin Vermeer:

    Hoi Frank,
    ik denk over de zestig maar kan het moeilijk inschatten geen buikje te zien hij is nog in goede conditie.

  • 17 Juli 2011 - 11:23

    Edwin Vermeer:

    Hoi Martin, Voel me heerlijk hier geen gezeik geen stress ga daardoor lekkerder schrijven en ik begin meer te durven schrijven.

  • 17 Juli 2011 - 11:25

    Edwin Vermeer:

    Hoi Marianne,
    Als je hier niet uitgebreid je hond uit kan laten weet ik het ook niet meer. Noorwegen is trouwens echt een hondenland ze doen nergens moeilijk over een hond ook op campings niet. De natuur is echt schitterend je blijft je verbazen zo mooi.

  • 17 Juli 2011 - 11:28

    Edwin Vermeer:

    Hoi Ome Ulbe, Voor mij is hij ook een schaatsheld/legende ben gek op schaatsen (kijken) heb al veel documentaires over die tijd gezien. Vindt ze de grondleggers van ons schaatsen. Wist je trouwens dat de schaatspakken uit Amersfoort vandaan kwamen bij Wim Jaquet die kocht ze weer in Noorwegen maar Ard en Keessie wonnen ermee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Kristiansand

Edwin

Hallo allemaal, Vanaf 12 september 2012 ga ik voor 12 dagen een motorreis maken naar de Faroer Eilanden. Hier kan je lezen over mijn avontuur en ervaringen. Groetjes, Edwin

Actief sinds 12 Juni 2011
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 59309

Voorgaande reizen:

12 September 2012 - 25 September 2012

Faeröer eilanden met Triumph

23 Juni 2011 - 15 Juli 2011

Noordkaap op de motor

Landen bezocht: